Veckobrev v. 3

Hej igen 🙂

Tack för att ni bokat utvecklingssamtal så snabbt. Jag skickar med eleverna en enkät hem som förberedelse för samtalet. Det är många frågor men man behöver inte motivera alla. Eleverna har själva varit med och utformat enkäten. Vill ni ta upp något speciellt på samtalet, är jag tacksam om ni skickar med lappen tillbaks någon dag innan så jag får chans att tänka till, fråga någon om det behövs eller helt enkelt förbereda mig. Ni har fått den tid ni bokat på doodle, tiden står också på enkäten, men jag skickar ändå ut bekräftelsemejl i början av nästa vecka.

Jag saknar ett par lappar angående ert barns simkunnighet. Glöm inte att anmäla till Emma Harborn om ni vill att ert barn ska få matsäck från skolan på idrottsdagen den 11/2.

Denna vecka har varit lite pratigare än förra veckan. Det kan handla om att man sitter och gör ljud då jag har genomgång, eller pratar med varandra om saker som inte hör till lektionen. Prata gärna hemma om hur era barn gör, de som stör lektionen och sina klasskamrater är mycket väl medvetna om det…

Även om det är pratigt är eleverna duktiga och jobbar på bra. Vi har jobbat med mönster i matematiken, både ”vanliga” vågräta mönster och mönster i 100-rutan. Vi fortsatte med addition och subtraktion utan övergångar, och sedan subtraktion då talen är nära varandra och man med fördel kan använda sig av metoden att ”räkna upp” t ex 41-39.

I svenskan har vi jobbat med substantiv, singular och plural i bestämt och obestämd form.
En bil, flera bilar, den bilen, de bilarna. Vi ser en serie som heter grammatikbolaget där de sjunger trallvänliga sånger om ordklasserna. Vill man se grammatikbolaget finns det här.
I svenskan har vi också haft tyst läsning, läst en dikt och en bön ur ”böcker från förr” och gjort en gammaldags läsförståelseuppgift. Vi har också fortsatt på våra berättelser i Fånga förmågan och tränat på att rätta våra texter.

Substantivsången

I so’n fortsatte vi med Förr och nu. Vi har sett filmer om att gå i skolan, hur man bodde och vad man lekte förr. Vi gjorde ett Venn-diagram och läste ett brev från Ester, som levde för 100 år sedan. Vi har också sett en bit av filmen Emil i Lönneberga där eleverna fick se hur det var förr i ett annat perspektiv.
Vi har också hunnit med att se Lilla Aktuellt och förbereda utvecklingssamtal.

På rasterna har eleverna haft jättekul i snön. Visst har några snöbollar flugit, men de flesta har tänkt på snöbollsförbudet. Att bygga kojor och åka stjärtlapp har roat många.

Fritids hälsar att de önskar att förändringar i era barns schema inlagda i Tempus istället för lappar i mappen.

 

Att tänka på till v. 4

Måndag:
Tisdag:
Onsdag: Bibliotek, glöm inte böcker ni har hemma.
Torsdag:
Fredag: Idrott, kom ihåg idrottskläder och handduk

Ha en härlig vintrig helg!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *