Veckobrev v. 46

Hej!

Det har varit en bra vecka i skolan. Jag har, som ni säkert hört av era barn, varit förkyld och mina förkylningar sätter sig ofta på stämbanden. Så i onsdags hade jag ingen röst alls, igår torsdag knappt någon röst och idag kunde jag göra mig hörd.

Eleverna har varit väldigt duktiga på att vara tysta och följa skriftliga instruktioner. Jag har löst det genom att skriva det jag vill att de ska göra, skriva svar på deras frågor osv. på smartboarden. Istället för att säga ”Ja” på en fråga, har eleverna gjort ok-tecken med handen, fastän de kan prata. Så det har varit tystare i klassen än vanligt.

Jag vill berömma era barn och vill gärna att ni också berömmer dem. De har varit supergulliga, omtänksamma och tagit ansvar när de haft en fröken som inte kan prata. Rösten är ju mitt viktigaste verktyg i jobbet. Många tyckte nog att jag skulle stannat hemma, men jag mådde ju bra och vi lärde oss massor. En annan sak som jag är superglad och stolt över är att de gör sina läxor, oftast fantastiskt bra, och de gör dem i tid. Där vill jag också ge en stor ros till er föräldrar, det märks att ni värdesätter skolan och era barns utveckling genom att påminna, stötta och peppa era barn med läxor och annat. För de flesta är detta självklart men min erfarenhet har lärt mig att det inte alltid är så, även om jag innerst inne vill tro att alla gör sitt bästa. Så stor eloge till er föräldrar!

Idag ville eleverna göra en #mannequinchallenge och som den fröken jag är, tyckte jag det var jättekul. Jag hade haft tanken tidigare, men vet ju inte hur mycket eleverna vet om ”flugor på nätet” så det var ju intressant att det kom från dem. För er som inte vet vad en mannequinchallenge är kan jag berätta att det är som en filmad stillbild, där människorna fryst mitt i pågående handling. Detta är 3:1’s bidrag till #mannequinchallenge.

 

Vi har jobbat med rymden i veckan. Vi har sett film om solen, läst, pratat och svarat på frågor om vårt solsystem och varför det blir natt och dag. Vi har också sjungit, och sången finns här:

 

Vi har också jobbat med en läxa vi fick av Dardane på Sparbanken, där eleverna skulle svara på olika frågor, t ex vad de allra helst skulle vilja köpa och vad det kostar. De hade roliga saker de vill ha, fråga gärna ert barn vad han/hon svarade.

I matten har vi jobbat mycket med tabellerna. Vi har börjat med att lära in tabellerna på ett annat sätt än en tabell i taget. Vi gör de ”lättaste” talen först. Om ni vill se materialet kan ni klicka här, så öppnas det i en pdf. Den kan ni skriva ut och träna på hemma om ni vill. Vi har också introducerat kort division. Hur man räknar kan ni se här. De uppgifter vi hittills gjort är INTE med minnessiffra utan har varit enkla att räkna ut. Se klippet till 2 min 19 sek. Vi börjar räkna med minnessiffra i år 4.

En annan film finns här.

I tisdags på idrotten var Handbollsklubben här och tränade handboll med eleverna. Flera elever blev sugna på att träna mer handboll, det var kul!

Vi har skrivit färdigt kap. 5 i Den magiska dörren och jobbat med läsförståelse. Eleverna skriver också ”Veckans ord” varje morgon. Det gör att morgonstunden börjar tyst och fokuserat, sedan är det lätt att fortsätta lektionen och dagen i samma anda.

Julpyssel
Vi kommer att ha julpyssel med de andra treorna även i år. Jag vore jätteglad om ni har barnmatsburkar hemma som vi kan få till detta pyssel. Alltså inga stora burkar utan i barnmatsburkstorlek. Detta är bara för er som har burkar hemma, eller använder burkar av detta slag och ändå lägger i återvinningen. Skicka med eleverna dem till skolan så sparar jag på dem tills det är dags.
Tack på förhand!

Att tänka på till nästa vecka.

Måndag
Tisdag – Idrott, kom ihåg ombyteskläder, skor och handduk.
Onsdag – Bibliotek, kom ihåg böcker du har hemma. Besök av Dardane från Sparbanken.
Torsdag – Idrott. Läsläxan in.
Fredag – Matteläxa nomp.

Ha en fantastisk helg!

Hälsningar Ulrika och klass 3:1.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *